Login
BelgiŽ (Vlaanderen)

BLOG: Het Collectief Geheugen

26 april

 

1969: Donovan – Atlantis

De Schotse singer-songwriter Donovan (Leitch) (°10 mei 1946) had sinds 1965 al hits gescoord als ‘Catch The Wind’, ‘Mellow Yellow’, ‘Hurdy Gurdy Man’, ‘Jennifer Juniper’ en de Amerikaanse n°1 ‘Sunshine Superman’. Aanvankelijk werd hij bestempeld als de Britse Bob Dylan, maar hij maakte vooral eclectische, psychedelische popliedjes. Beide artiesten waren overigens niet gelukkig met de vergelijking. Bob Dylan kleineerde Donovan openlijk in de documentaire Don’t Look Back.

In de lente van 1969 scoorde Donovan een van zijn grootste Europese hits. 'Atlantis' bereikte in Nederland en Zwitserland de n°1 en was ook in o.a. Vlaanderen (n°9), Duitsland, Oostenrijk en de VS een top 10-hit. In Nederland was ‘Atlantis’ was al de tiende top 40-hit voor de singer-songwriter.

Het werd meteen ook zijn laatste grote succes. In de VS werd het, vanwege de voor die tijd ongewone lengte voor een single, als B-kant uitgebracht.

In 1975 keerde Donovan even terug met 'Salvation Stomp' en in 1991, met het uitbreken van de Eerste Golfoorlog, werd ‘Universal Soldier’ (1966) heruitgebracht. Vijf jaar later nam hij met Rick Rubin het (geflopte) album ‘Surras’ op. In 2013 verscheen zijn 26ste album ‘Shadows Of Blue’, zijn eerste plaat sinds 1965 die hij in Nashville opnam.

Donovan is de vader van de Britse actrice Ione Skye en acteur-regisseur Donovan Leitch. ‘Atlantis’ werd eind 2001 in de Duitstalige landen opnieuw een dikke hit in een nieuwe versie door Donovan zelf samen met de meidengroep No Angels.

 


 

1976: Heart – Magic Man

De Amerikaanse band Heart vond zijn oorsprong al in 1967. In 1970 kwam Ann Wilson erbij, twee jaar later ook haar zus Nancy. Vervolgens wordt de groepsnaam veranderd van Hart in Heart.

Ze kenden aanvankelijk meer succes in Canada dan in de VS.

Negen jaar na de oprichting ligt hun debuutalbum 'Dreamboat Annie' in de winkel. De lp leverde twee hits op, 'Crazy On You' en 'Magic Man', een n°11- en n°8-hit in respectievelijk Vlaanderen en Nederland (voorjaar 1976) en n°9 in de Billboard Hot 100 (najaar 1976). Het autobiografische liedje gaat over de relatie tussen een jong meisje en een oudere man, zeer tegen de zin van de moeder van de dame. De “magic man” in het nummer is Anns toenmalige manager en vriend Michael Fisher.

Er volgden nog enkele succesvolle lp's, vooral in de VS en Canada, maar daarna nam het succes wat af. Ann Wilson had nog wel een Amerikaanse top 10-hit met 'Almost Paradise', een duet met Mike Reno van de band Loverboy voor de dansfilm Footloose.

In de tweede helft van de eighties maakte Heart een eerste comeback met de Amerikaanse n°1-hits 'These Dreams' (1986) en ‘Alone’ (1987). In 1990 deden ze dat nog eens over met 'All I Wanna Do Is Make Love To You', dat ook bij ons een megahit werd.

Heart verkocht wereldwijd meer dan 35 miljoen platen. Nancy Wilson is getrouwd met regisseur Cameron Crowe.

 


 

1988: Whitney Houston – Where Do Broken Hearts Go?

Precies 30 jaar geleden zit popprinses Whitney Houston op recordkoers. Haar tweede album ‘Whitney’ is het eerste album van een zangeres dat op n°1 binnenkomt in de Billboard Album 200. Ze is dan ook de eerste artiest(e) die van haar eerste twee albums telkens meer dan 10 miljoen stuks verkocht. Alsof dat nog niet genoeg is, scoort ze in april 1988 met ‘Where Do Broken Hearts Go?’ haar zevende opeenvolgende Amerikaanse n°1-hit. Ze verbreekt daarmee het record van The Beatles én de Bee Gees! In Groot-Brittannië is ze ook de allereerste zwarte zangeres die de top van de albumchart bereikt.

Whitney wou het nummer aanvankelijk niet opnemen omdat ze er geen speciale boodschap in zag. Later beweerde ze in een interview dat ze zelfs een bloedhekel had aan ‘Where Do Broken Hearts Go?’. Clive Davis, CEO bij Arista Records, zag er echter een n°1-hit in. Hij kreeg overschot van gelijk. Het werd Whitneys zevende opeenvolgende Amerikaanse n°1-hit, een record dat nog steeds overeind staat. Daarenboven werd Whitney de eerste artieste die met vier nummers uit één album op n°1 komt in de Billboard Hot 100. Tot nu toe zijn er slechts vier albums met evenveel Amerikaanse charttoppers: ‘Forever Your Girl’ (1989-Paula Abdul), ‘Rhythm Nation 1814’ (1989-Janet Jackson), ‘Mariah Carey’ (1990) en ‘Teenage Dream’ (2010-Katy Perry). Whitney deelt het record van zeven 80s-n°1-hits met Madonna.

In de rest van de wereld deed de single het een stuk minder goed, o.a. n°28 in Vlaanderen, n°47 in Nederland en n°14 in de UK.

 


 

Classic n°1 1999 (VS): TLC – No Scrubs

25 april 2002 is een zwarte dag voor de hedendaagse r&b-muziek. Lisa ‘Left Eye’ Lopes komt die dag in Honduras om het leven bij een auto-ongeluk. De rapster van TLC werd slechts 30 jaar.

Het trio ontstond na een idee van producer Ian Burke en een van zijn poulains, de tiener Crystal Jones. De bedoeling was om een vrouwelijke tegenhanger te creëren voor de hiphop-/new jack swing-act Bell Biv DeVoe. Jones kreeg het gezelschap van Lisa Lopes en Tionne ‘T-Boz’ Watkins. Voor een groepsnaam moesten ze niet ver zoeken. Men koos voor een acroniem van hun voornamen Tionne, Lisa en Crystal. Nog voor een groot platencontract werd getekend, werd Jones gedumpt. Ze werd te licht bevonden door Antonio ‘L.A.’ Reid, samen met Kenneth ‘Babyface’ Edmonds het hoofd van LaFace Records. Jones werd vervangen door Rozonda Thomas. Om de groepsnaam te laten kloppen kreeg ze de bijnaam ‘Chilli’.

TLC groeit met een wereldwijde verkoop van meer dan 65 miljoen albums/singles uit tot een van de bestverkopende Amerikaanse meidengroepen aller tijden. Ze wonnen vier Grammy Awards, vijf MTV Video Music Awards en evenveel Soul Train Awards. Het album ‘CrazySexyCool’ is het enige album van een damesgroep dat meer dan 10 miljoen keer verkocht werd. Volgens Billboard is TLC de op één na succesvolste girl group, na The Supremes.

‘No Scrubs’, uit het derde album ‘FanMail’, werd in april 1999 na ‘Creep’ en ‘Waterfalls’ de derde Amerikaanse n°1-hit voor TLC. De single werd in Vlaanderen de enige top 10-hit (n°5) voor het damestrio. De tekst introduceerde meteen het woord ‘scrub’, oftewel een zwakke profiterende man, in het vocabularium van miljoenen luisteraars! In Nederland werd het een top 3-hit. De opvolger ‘Unpretty’ veroverde eveneens de n°1 in de Billboard Hot 100. Lisa ‘Left Eye’ Lopes scoorde in 2000 een Europese n°1-hit met ‘Never Be The Same Again’, een duet met Melanie C.

Vorig jaar in juni werd het vijfde studioalbum ‘TLC’ uitgebracht. Lisa Lopes werd nooit vervangen, waardoor TLC sinds 2002 een duo is.

 

De Amerikaanse top 5 van 26 april 1999

 

1     1     TLC – No Scrubs

2     2     Cher – Believe

3     4     Sugar Ray – Every Morning

4     3     Busta Rhymes feat. Janet – What’s It Gonna Be?

5     6     Sixpence None The Richer – Kiss Me

 

denismichiels@live.be
26/04/2018
25 april

 

1974: Mouth & MacNeal – Ik Zie Een Ster

Na enkele grote hits in binnen- en buitenland mocht het duo Mouth & MacNeal met ‘I See A Star’ op 6 april 1974 Nederland vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival. Ze werden bij de favorieten gerekend, maar ABBA won met 'Waterloo'. Uiteindelijk haalden ze een knappe derde plaats achter Gigliola Cinquetti (‘Sì’) met slechts drie punten verschil.

De Nederlandstalige versie ‘Ik Zie Een Ster’ stond eind april 1974 in de Vlaamse en Nederlandse top 5. Het Engelstalige 'I See A Star' werd nadien een internationale hit, o.a. n°8 in de Britse top 40 en n°3 in Noorwegen.

Datzelfde jaar nog ging het duo met slaande ruzie uit elkaar. Maggie MacNeal (°5 mei 1950 als Sjoukje van ’t Spijker) deed in 1980 opnieuw mee aan het Songfestival met 'Amsterdam' en eindigde knap vijfde. Haar ‘Terug Naar De Kust’ geldt als haar grootste klassieker. Het nummer staat al 19 jaar in de Radio 2 Top 2000.

Willem Duyn (alias Mouth) ging na de breuk met Maggie verder met Ingrid Kup als Big Mouth & Little Eve en scoorde met ‘Uncle’ opnieuw een grote hit. Hij bracht nadien onder zijn eigen naam liedjes uit, o.a. de Nederlandse top 5-hit ‘Willem’, en verving Bennie Jolink bij Normaal. Willem Duyn overleed in 2004 op 67-jarige leeftijd aan een hartaanval.

 


 

1979: Giorgio Moroder – Chase

Giorgio Moroder, een van de invloedrijkste songwriters/dj’s/producers van de voorbije 45 jaar, viert vandaag zijn 78ste verjaardag.

Giovanni Giorgio Moroder groeide op in het Italiaanse Zuid-Tirol, maar startte in Berlijn zijn carrière. Al in 1963 bracht hij enkele singles uit onder de naam Giorgio. Hij zong dan in het Italiaans, het Duits, het Spaans en het Engels. Met het bubblegumnummer ‘Looky Looky’ scoort hij in 1969 zijn eerste grote hit, n°3 in Zwitserland en n°16 in Vlaanderen. Er worden meer dan 1 miljoen stuks van verkocht.

‘Son Of My Father’, dat hij zelf met schlagericoon Michael Holm schreef als ‘Nachts Scheint Die Sonne’, wordt in de versie van Chicory Tip een wereldhit en is de eerste n°1-hit waarop de Moog-synthesizer het belangrijkste instrument is. Hierna verschuift de actieradius van Giorgio meer naar de dansvloer. ‘Met ‘From Here To Eternity’ zet hij de lijnen uit voor de dansmuziek van de volgende decennia, met name voor de Hi-Energy, waarmee o.a. Patrick Cowley, de Pet Shop Boys en producer Bobby Orlando begin jaren 80 hoge ogen gooien.

Giorgio Moroder legt zich ook toe op het producen. Hij bezorgt Donna Summer een aantal grote discotheekhits die haar het predicaat Queen Of Disco opleveren. Vanaf 1978 maakt Giorgio ook talloze soundtracks. Met ‘Chase’ uit Midnight Express scoort hij precies 40 jaar geleden een Amerikaanse top 30-hit. Daarna volgt een eindeloze reeks van succesvolle soundtracks waarop telkens minstens één megahit staat, o.a. American Gigolo (Blondie met ‘Call Me’), Cat People (David Bowie), Scarface, Flashdance (Irene Cara), Electric Dreams (Phil Oakey), The NeverEnding Story (Limahl) en Top Gun (Berlin). Met Freddie Mercury herwerkt hij in 1984 de filmklassieker Metropolis en datzelfde jaar componeert hij met ‘Reach Out’ het officiële lied voor de Olympische Zomerspelen in L.A. In 1988 doet hij dat nog eens voor de Spelen in Seoel. Voor zijn soundtracks werd hij drie keer onderscheiden met een Oscar.

Hierna werkt hij vooral achter de schermen en als dj, maar in 2013 maakt hij een spectaculaire comeback dankzij Daft Punk, dat hem had gevraagd voor hun album ‘Random Access Memories’. Met ‘Giorgio By Moroder’ staat er een 9 minuten durende hommage op. Sindsdien werkte hij samen met o.a. Coldplay, Lana Del Rey, Kylie Minogue, Britney Spears en Sia. Deze drie laatstgenoemden zongen op ‘Déjà Vu’, in 2015 zijn 14de en recentste studioalbum en zijn eerste langspeler met nieuw werk sinds 1992.

 


 

1982: Meat Loaf & Cher – Dead Ringer For Love

Meat Loaf speelt op 26 april 1982 een eerste van 4 uitverkochte concerten in de Londense Wembley Arena. Zijn album ‘Bat Out Of Hell’ was in Groot-Brittannië niet zo succesvol als in andere Europese landen, maar in 1982 doet hij goeie zaken met ‘Dead Ringer For Love’, zijn duet met Cher, en het album ‘Dead Ringer’, dat op n°1 komt in Groot-Brittannië.

Jim Steinman was eind jaren 70 samen met Meat Loaf begonnen aan de opname van ‘Bad For Good’, dat de opvolger moest worden van ‘Bat Out Of Hell’. Maar de zwaarlijvige rocker was uitgeput door het touren en in combinatie met zijn druggebruik had Meat Loaf zijn stem verloren. Steinman nam dan de lp zelf maar helemaal op, inclusief de vocals.

Voor Meat Loaf schreef hij een compleet nieuw album. In 1980 had hij zijn zaakjes weer in orde, was hij afgekickt van de drugs en was hij klaar voor de opname van een nieuwe plaat. Ondertussen had hij ook de rol van Travis Redfish gespeeld in de (geflopte) film Roadie, waarin ook Debbie Harry en Roy Orbison een cameo vertolkten. ‘Dead Ringer’ werd een groot succes in de UK, Nederland, Duitsland en Scandinavië. Op het album spelen o.a. Mick Ronson, Max Weinberg en Roy Bittan van The E-Street Band en Nicky Hopkins, sinds jaar en dag de keyboardspeler van The Rolling Stones, mee.

De single ‘Dead Ringer For Love’ was een echte slowburner in de Britse top 40. Pas na twee maanden kwam hij in de top 10 binnen en in het voorjaar van 1982 stond hij op n°5. In Vlaanderen en Nederland was het in het najaar van 1981 een bescheiden hit. Jim Steinman schreef het oorspronkelijk voor de sitcom Delta House, een adaptatie van de film National Lampoon's Animal House.

 


 

Classic n°1 1987 (UK): Madonna – La Isla Bonita

Madonna wordt op 25 april 1987 de eerste zangeres met vier Britse n°1-hits wanneer ‘La Isla Bonita’ de top van de UK Top 40 haalt. Het is dan al de vijfde en laatste single van het album ‘True Blue’ en de 15de Britse top 10-hit voor Madge sinds ‘Holiday’ in 1984.

Patrick Leonard schreef ‘La Isla Bonita’ samen met Bruce Gaitsch. Het nummer was in eerste instantie in een instrumentale versie aangeboden aan Michael Jackson voor zijn album ‘Bad’, maar deze wees het af. Wanneer Madonna met Leonard aan het ‘True Blue’-album werkt, aanvaardt zij het nummer. Ze schrijft er een tekst op en verandert de melodie enigszins. Hierdoor krijgt zij ook de vermelding van coauteur.

‘La Isla Bonita’ was het eerste in een reeks Madonna-liedjes met latino-invloeden, gekenmerkt door het gebruik van een Spaanse gitaar, maracas en een harmonica. Later volgden o.a. ‘Who’s That Girl’, ‘Pray For Spanish Eyes’, het flamenco-tussenstuk in 'Deeper And Deeper', ‘Don’t Cry For Me Argentina’ en de Spaanse versie van ‘You’ll See’. The Queen Of Pop brengt in de song een ode aan het dorpje San Pedro op Ambergis Caye, een van de eilanden van Belize, en aan de latino-bevolking in het algemeen.

‘La Isla Bonita’ werd Madonna’s elfde opeenvolgende top 5-hit in de Billboard Hot 100. Enkel The Beatles en Elvis Presley deden haar dat voor. Behalve in de UK stond ze met het nummer ook in de Duitstalige landen en in Canada op n°1. In Frankrijk werd het zelfs haar allereerste topper. In Duitsland (5 weken n°1 in mei) en Zwitserland was het de op één na bestverkochte single van 1987. In Vlaanderen piekte ze op n°3.

‘La Isla Bonita’ is een van de meest gebrachte nummers tijdens concerten van Madonna, meestal in een gewijzigde versie. Het nummer had reeds eind 1986 de Nederlandse charts gehaald in de versie van ene Micaela, maanden voordat het Madonna-origineel op single uitkwam!

 

De Britse top 5 van 25 april 1987

 

1     2     Madonna – La Isla Bonita

2     4     Judy Boucher – Can’t Be With You Tonight

3     3     Club Nouveau – Lean On Me

4     1     Ferry Aid – Let It Be

5     6     Mel & Kim – Respectable

 

denismichiels@live.be
25/04/2018
meer laden
BelgiŽ (WalloniŽ) AustraliŽ Denemarken Duitsland Finland Frankrijk ItaliŽ Nederland Nieuw-Zeeland Noorwegen Oostenrijk Portugal Spanje Zweden Zwitserland
franŃaisenglish
LOGIN
PASWOORD
Paswoord vergeten?